Tato informace platí zejména pro stolní počítače v prostorách fakulty v Troji. Pro notebooky platí tato informace částečně.
Disk H: |
Disk H: je pouze pro vás. Sem dávejte to, co je opravdu důležité. Na disku H: máte vyhrazené místo cca 2GB, které je možné po domluvě zvětšit. Data jsou pravidelně několikrát týdně zálohována. |
Profil - Plocha a složka Dokumenty: |
Používejte pokud možno pouze jako pracovní prostor. Čím méně věcí zde máte, tím lépe, mnohem rychleji se přihlásíte. Když se přihlásíte na jiném počítači, než obvykle, tak plochu a dokumenty budete mít obvykle stejné. Má to ale pár háčků, o kterých napíšu níž. |
Disk C: |
je vlastní disk počítače. Pokud máte notebook, disk C: nosíte stále sebou. Na disk C: můžete odkládat vlastní data do adresáře, který si vytvoříte. Soubory na disku C: jsou rychle dostupné, nejsou ale nijak zálohovány ani jinak zabezpečeny. Počítač může mít přiděleno více písmen disků (například ještě D: a E:), ale není to obvyklé. |
Disk S: |
obsahuje společná data. Používejte jej pouze pro věci, které potřebujete nějak sdílet s ostatními a pouze dohodnutým způsobem. Pravidla se na jednotlivých odděleních liší. Disk S: je zálohován. |
Disk X: |
Jen pro vás pro velká data, která nejsou životně důležitá. |
Další disky na síti - písmena I: až Z: |
Disk používejte podle toho, na co je určen. Význam disků je různý. Například disk M: slouží pro administrativu a disk R: obsahuje nascanované soubory z tiskárny. |
USB disky a flash disky |
Tato média se vyznačují poměrně vysokou poruchovostí. Nikdy je nepoužívejte jako jediné médium pro důležité věci, riziko ztráty je příliš vysoké. Disky obsazují různá písmena obvykle mezi D: až H: |
Disk D: |
Zpravidla jde o CD mechaniku. |
Přidělení písmen A: až D: je určeno systémem Windows. Další písmena přiděluje OIT nebo uživatel počítače. Pokud pod některým písmenem máte něco nečekaného, kontaktujte OIT.
Profil obsahuje zajména Plochu, Dokumenty, jejich podsložky a všechny možná nastavení programů - například oblíbené položky, rozložení oken a ikon v programech, přihlašovací údaje pro e-shopy a další data, vázaná na jednoho uživatele. Také se zde často vyskytují lokální kopie Cloudu (např. OneDrive).
Profilů jsou dva druhy - lokální a cestovní. Lokální profil se používá na drtivé většině domácích počítačů a na velké části notebooků. Lokální profil je pouze tom počítači, na kterém vznikl. Výhodou lokálního profilu je jeho jednoduchost. Nevýhodou je, že jej musíte na každém počítači tvořit znovu a například soubory z plochy nosit sebou na nějakém médiu.
Cestovní profil jakoby "cestuje" za vámi. Cestovní profil je také v tom počítači, kde zrovna pracujete, ale kromě toho se kopíruje na server a z něj do dalších počítačů v doméně, na kterých budete pracovat jindy. Velkou výhodou cestovního profilu je, že se můžete přihlásit na kterémkoli počítači na FHS v Troji a vaše soubory přicestují za vámí. Nevýhodou je, že toto "cestování" chvíli trvá, něco stojí a má svá rizika.
.
Jak cestovní profil funguje? |
Při vašem přihlášení se počítač podívá na server, porovná vaše soubory a načte všechny novější verze. Při vašem odhlášení naopak vše, co jste vytvořili, zkopíruje na server. |
"Cestuje" opravdu všechno? |
Ne. Nepřenáší se řada pracovních souborů, například data stažená z internetu, která slouží pouze pro urychlení práce prohlížeče. Také jsme zakázali přenos souborů v adresářích Video, Stažené soubory a Dropbox - videa kvůli velikosti, ostatní proto, že jsou snadno dostupné z internetu. |
Je profil zálohovaný? |
Kopie profilu na serveru je zálohovaná, ovšem ne vždy je stoprocentně aktuální. Profil na disku C: zálohovaný není. |
Proč mi trvá přihlášení dlouho? |
Obvyklá příčina je velký profil, porovnání a kopírování mnoha souborů chvíli trvá. |
Jak mám přihlášení zrychlit? |
Snažte se mít v Dokumentech a na Ploše co nejméně věcí. Pokud to nepomůže, poraďte se s OIT, některá data se mohou skrývat. |
Proč mi po přechodu na Windows 7 (nebo také na Windows 10) zmizely věci z plochy a dokumentů? |
Nezmizely, jen nejsou vidět. Windows 7, resp. Windows 10 má jiný profil, než starší verze Windows. Pokud pracujete střídavě s oběma systémy, máte dva různé profily. Data z druhého profilu se neztratí, ale jsou hůře dostupná. Naleznete je na serveru v adresáři \\azrael\profile\mujlogin. Nový profil se obvykle jmenuje mujlogin.V2 pro Windows 7, resp. V5 pro Windows 10. Tyto adresáře využívejte jen pro čtení. |
Co se stane, když pracuju současně na více počítačích? |
Toto se stává poměrně často, zejména pokud používáte vzdálenou plochu (server Mrzout). Při odhlášení se počítač pokouší synchronizovat data se serverem a rozhoduje se podle času, kdy došlo k poslední změně. Typické se stává, že se jakoby stále vrací soubory, které jste smazali na jednom počítači a přitom byli přihlášeni ještě jinde.. |
Jak je můj profil velký? |
Velikost profilu zjistíte poklepáním na ikonu , kterou najdete v pravém dolním rohu na počítačích. |
Co se stane když překročím povolenou velikost profilu? |
Budete mít problémy. Počítač vás nenechá řádně odhlásit a profil se přestane synchronizovat mezi počítačem a serverem. Pokud tuto situaci nevyřešíte během několika málo dní, téměř jistě přijdete o některá data. |
Dá se profil změnit z cestovního na lokální? |
Ano, dá. Pokud to potřebujete, domluvte se na OIT. |
Oddělení informačních technologií FHS UK
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
telefon: 224 271 453
Místnost 1.07
E-mail: OIT@fhs.cuni.cz