Kam s daty v počítačích

Kam s daty v počítačích

Tato informace platí zejména pro stolní počítače v prostorách fakulty v Troji. Pro notebooky platí tato informace částečně.


Označení disků a jejich použití

Disk H:

Disk H: je pouze pro vás. Sem dávejte to, co je opravdu důležité. Na disku H: máte vyhrazené místo cca 2GB, které je možné po domluvě zvětšit. Data jsou pravidelně několikrát týdně zálohována.

Profil - Plocha a složka Dokumenty:

Používejte pokud možno pouze jako pracovní prostor. Čím méně věcí zde máte, tím lépe, mnohem rychleji se přihlásíte. Když se přihlásíte na jiném počítači, než obvykle, tak plochu a dokumenty budete mít obvykle stejné. Má to ale pár háčků, o kterých napíšu níž.

Disk C:

je vlastní disk počítače. Pokud máte notebook, disk C: nosíte stále sebou. Na disk C: můžete odkládat vlastní data do adresáře, který si vytvoříte. Soubory na disku C: jsou rychle dostupné, nejsou ale nijak zálohovány ani jinak zabezpečeny. Počítač může mít přiděleno více písmen disků (například ještě D: a E:), ale není to obvyklé.

Disk S:

obsahuje společná data. Používejte jej pouze pro věci, které potřebujete nějak sdílet s ostatními a pouze dohodnutým způsobem. Pravidla se na jednotlivých odděleních liší. Disk S: je zálohován.

Disk X:

Jen pro vás pro velká data, která nejsou životně důležitá.

Další disky na síti - písmena I: až Z:

Disk používejte podle toho, na co je určen. Význam disků je různý. Například disk M: slouží pro administrativu a disk R: obsahuje nascanované soubory z tiskárny.

USB disky a flash disky

Tato média se vyznačují poměrně vysokou poruchovostí. Nikdy je nepoužívejte jako jediné médium pro důležité věci, riziko ztráty je příliš vysoké. Disky obsazují různá písmena obvykle mezi D: až H:

Disk D:

Zpravidla jde o CD mechaniku.


Přidělení písmen A: až D: je určeno systémem Windows. Další písmena přiděluje OIT nebo uživatel počítače. Pokud pod některým písmenem máte něco nečekaného, kontaktujte OIT.


Profil - co to vlastně je a co to tropí

Profil obsahuje zajména Plochu, Dokumenty, jejich podsložky a všechny možná nastavení programů - například oblíbené položky, rozložení oken a ikon v programech, přihlašovací údaje pro e-shopy a další data, vázaná na jednoho uživatele. Také se zde často vyskytují lokální kopie Cloudu (např. OneDrive).


Profilů jsou dva druhy - lokální a cestovní. Lokální profil se používá na drtivé většině domácích počítačů a na velké části notebooků. Lokální profil je pouze tom počítači, na kterém vznikl. Výhodou lokálního profilu je jeho jednoduchost. Nevýhodou je, že jej musíte na každém počítači tvořit znovu a například soubory z plochy nosit sebou na nějakém médiu.


Cestovní profil jakoby "cestuje" za vámi. Cestovní profil je také v tom počítači, kde zrovna pracujete, ale kromě toho se kopíruje na server a z něj do dalších počítačů v doméně, na kterých budete pracovat jindy. Velkou výhodou cestovního profilu je, že se můžete přihlásit na kterémkoli počítači na FHS v Troji a vaše soubory přicestují za vámí. Nevýhodou je, že toto "cestování" chvíli trvá, něco stojí a má svá rizika.


.

Jak cestovní profil funguje?

Při vašem přihlášení se počítač podívá na server, porovná vaše soubory a načte všechny novější verze. Při vašem odhlášení naopak vše, co jste vytvořili, zkopíruje na server.

"Cestuje" opravdu všechno?

Ne. Nepřenáší se řada pracovních souborů, například data stažená z internetu, která slouží pouze pro urychlení práce prohlížeče.

Také jsme zakázali přenos souborů v adresářích Video, Stažené soubory a Dropbox - videa kvůli velikosti, ostatní proto, že jsou snadno dostupné z internetu.

Je profil zálohovaný?

Kopie profilu na serveru je zálohovaná, ovšem ne vždy je stoprocentně aktuální. Profil na disku C: zálohovaný není.

Proč mi trvá přihlášení dlouho?

Obvyklá příčina je velký profil, porovnání a kopírování mnoha souborů chvíli trvá.

Jak mám přihlášení zrychlit?

Snažte se mít v Dokumentech a na Ploše co nejméně věcí. Pokud to nepomůže, poraďte se s OIT, některá data se mohou skrývat.

Proč mi po přechodu na Windows 7 (nebo také na Windows 10) zmizely věci z plochy a dokumentů?


Nezmizely, jen nejsou vidět.

Windows 7, resp. Windows 10 má jiný profil, než starší verze Windows. Pokud pracujete střídavě s oběma systémy, máte dva různé profily. Data z druhého profilu se neztratí, ale jsou hůře dostupná. Naleznete je na serveru v adresáři \\azrael\profile\mujlogin. Nový profil se obvykle jmenuje mujlogin.V2 pro Windows 7, resp. V5 pro Windows 10. Tyto adresáře využívejte jen pro čtení.

Co se stane, když pracuju současně na více počítačích?

Toto se stává poměrně často, zejména pokud používáte vzdálenou plochu (server Mrzout). Při odhlášení se počítač pokouší synchronizovat data se serverem a rozhoduje se podle času, kdy došlo k poslední změně. Typické se stává, že se jakoby stále vrací soubory, které jste smazali na jednom počítači a přitom byli přihlášeni ještě jinde..

Jak je můj profil velký?

Velikost profilu zjistíte poklepáním na ikonu , kterou najdete v pravém dolním rohu na počítačích.

Co se stane když překročím povolenou velikost profilu?

Budete mít problémy. Počítač vás nenechá řádně odhlásit a profil se přestane synchronizovat mezi počítačem a serverem. Pokud tuto situaci nevyřešíte během několika málo dní, téměř jistě přijdete o některá data.

Dá se profil změnit z cestovního na lokální?

Ano, dá. Pokud to potřebujete, domluvte se na OIT.



Poslední změna: 4. listopad 2021 13:42 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Napište nám
Kontakty

Oddělení informačních technologií FHS UK

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň

telefon: 224 271 453

Místnost 1.07

E-mail: OIT@fhs.cuni.cz



Všechny kontakty


Jak k nám